Wiadomości

Loading


05.03.2021 | Sieć Orange w 2020 roku: rekordowe transfery, inwestycje i 5G

O połowę więcej niż przed rokiem, bo ponad 5 mld gigabajtów przesłali w 2020 roku użytkownicy sieci Orange Polska.

– Ubiegły rok minął pod znakiem ogromnego zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne, spowodowanego pandemią i wynikającymi z niej zmianami m.in. upowszechnieniem się zdalnej nauki i pracy. Przesył danych w sieci Orange Polska zwiększył się rok do roku aż o połowę, dochodząc w 2020 r. do 5 mld gigabajtów. Nigdy wcześniej nie mieliśmy takiego ruchu. Dzięki inwestycjom, pracy inżynierów i ekip technicznych, nasza sieć poradziła sobie z tym wyzwaniem – mówi Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska odpowiedzialny za sieć i technologie.

Lockdown, zdalna praca i nauka przyczyniły się do znaczącego wzrostu ruchu w sieci stacjonarnej. Skokowy wzrost nastąpił w marcu, wraz z początkiem obostrzeń, następnie ruch ustabilizował się na nowym, wyższym poziomie. W miesiącach wakacyjnych statystyki te nieco się obniżyły, co jest naturalnym zjawiskiem sezonowym, obserwowanym co roku. Natomiast kolejny wzrost był widoczny począwszy od września, ze skokiem po ogłoszeniu zdalnej edukacji. Łącznie, klienci przesłali w 2020 r. o połowę więcej, a użytkownicy światłowodu dwukrotnie więcej danych niż w 2019 r.

Jeśli chodzi o przesył danych w sieci mobilnej, po skoku w marcu ruch ustabilizował się na poziomie ok. 15% wyższym, niż przed pandemią. Następnie, podobnie jak w przypadku sieci stacjonarnej, obserwowalny był kolejny wzrost począwszy od rozpoczęcia roku szkolnego aż do końca roku kalendarzowego. Jeśli chodzi o generacje mobilnego internetu, widać dominacje LTE – za jej pomocą przesłano ponad 94% wszystkich danych, jakie przepłynęły przez sieć mobilną Orange.

Zarówno w przypadku sieci mobilnej, jak i stacjonarnej, „najgorętszym” miesiącem był grudzień. Okres okołoświąteczny to tradycyjnie czas zwiększonego ruchu w sieci telekomunikacyjnej, warto więc zestawić dane rok do roku: w porównaniu z grudniem 2019 roku, w grudniu 2020 użytkownik internetu światłowodowego przesłał średnio aż o 52% więcej danych, a użytkownik korzystający z LTE aż o 60% więcej. Rok do roku ruch w sieci mobilnej w całym 2020 był większy o ok. 46% niż w całym 2019.

Z kolei ruch głosowy w sieci mobilnej był w 2020 r. wyższy o ponad 14% niż w poprzednim roku. Zwiększyło się też wykorzystanie sieci LTE do rozmów – niemal co trzecia minuta rozmów była realizowana za pomocą VoLTE.

– Jak na dłoni widać też, że pandemia zmieniła to, jak i kiedy korzystamy z internetu. W ubiegłym roku powstał nowy wzorzec ruchu w sieciach, zorientowany bardziej na korzystanie z sieci w godzinach roboczych – podczas zdalnej pracy i lekcji online. Pracując i ucząc się w domu wysyłamy więcej, na znaczeniu nabrała więc prędkość wysyłania danych do sieci. Tu doskonale sprawdza się światłowód, w którym oferujemy klientom nawet do 300 Mb/s prędkości wysyłania danych. Cieszy nas także, że jakość sieci mobilnej Orange potwierdzają pomiary samych użytkowników. Według RFBenchmark, czyli rankingu opartego na setkach tysięcy pomiarów użytkowników komórek, sieć Orange była najszybsza w 2020 roku zarówno jeśli chodzi o prędkość pobierania, jak i przesyłania danych – dodaje Piotr Jaworski.

Od połowy marca 2020 r., w robocze dni tygodnia ruch w sieci Orange przypomina typowy, weekendowy model sprzed pandemii: znacznie rośnie już od rana, w ciągu dnia utrzymuje się na stałym poziomie, a wieczorem notuje kolejny, mniejszy już wzrost. W godzinach „roboczych”, czyli w czasie zdalnych lekcji i pracy na odległość, ruch „do sieci” przekraczał download. W pozostałych godzinach oba kierunki ruchu miały zbliżony profil.

Cztery lata sieci ze strategią Orange.One

W zasięgu LTE od Orange Polska jest dziś 99,88% ludności kraju. Aby polepszać pojemność sieci, i przez to doświadczenie użytkowników, standardem stała się agregacja pasma. Dziś blisko 10 tys. stacji z agregacją zapewnia dostęp do jeszcze szybszego internetu w komórkach 85% populacji Polski. Niemal połowa, bo ponad 4 tys. obiektów, obsługuje wszystkie 4 częstotliwości LTE, dając największe możliwości.

W czerwcu 2020 operator zakończył po trzech latach projekt refarmingu w pasmach 2100 oraz 1800 MHz. W ramach tego przedsięwzięcia modernizowane zostały wybrane stacje, dzięki czemu możemy więcej miejsca przeznaczyć na ruch w technologii LTE. W rezultacie LTE w paśmie 2100 MHz zostało uruchomione na 9 256 stacjach, a pojemność tej sieci wzrosła nawet o 50%.

Inwestycje umożliwiły uruchomienie w połowie ubiegłego roku #hello5G, czyli 5G w paśmie 2100MHz, dynamicznie współdzielonym pomiędzy 4G i 5G. Dziś ponad 1600 stacji zapewnia klientom Orange dostęp do #hello5G, obejmując zasięgiem przeszło 6 mln Polaków. Jednocześnie, operator kontynuował próby techniczne korzystając z zasobów docelowych pasm przewidzianych dla 5G w Europie, czyli 3,6 GHz oraz 26 GHz, udostępnionych do celów testowych przez UKE. W trakcie trwających od jesieni 2019 roku testów w pasmie 3,6 GHz, do których zaproszeni zostali m.in. mieszkańcy Warszawy i Lublina, przesłano ponad 22 TB danych i osiągnięto transfer przekraczający 1 Gb/s. Z kolei próby w paśmie milimetrowym, 26 GHz, realizowane w Zakopanem, zaowocowały przekroczeniem 3 Gb/s.

Ostatnie lata w sieci stacjonarnej upłynęły pod znakiem światłowodu. Orange systematycznie poszerzał zasięg swoich usług superszybkiego internetu, obejmując nim ok. 800 tys. nowych gospodarstw domowych rocznie. Orange buduje własne łącza, a tam, gdzie jest to uzasadnione biznesowo, współpracuje z innymi operatorami, dzierżawiąc od nich łącza oraz ograniczając dublowanie infrastruktury. Dzięki takiej współpracy ze światłowodowego internetu od Orange może korzystać już milion gospodarstw domowych. Łącznie, dostęp do Orange Światłowodu ma ponad 5 mln domów, mieszkań i biur, w 154 miastach. To oznacza, że w zasięgu tej usługi jest już 35% wszystkich polskich gospodarstw domowych.

Światłowody to nie tylko przyłącza prowadzone bezpośrednio do domów klientów, ale też telekomunikacyjne „zaplecze”. Dzisiaj ponad 225 tys. km światłowodów zapewnia klientom Orange pewny dostęp do ich usług. Długość łącz pracujących dla klientów Orange Światłowodu od 2017 roku wzrosła ponad trzykrotnie. Światłowody wspierają również sieć mobilną. Obecnie blisko 60% stacji bazowych Orange korzysta z łącza światłowodowego.

W latach 2017-2020 Orange Polska zainwestował w sieć mobilną ponad 1,1 mld zł. Na rozbudowę sieci światłowodowej firma przeznaczyła w tym czasie niemal 2,8 mld zł.

Sprawdź Orange - Wybieraj pakiety telewizyjne w Orange Love z rabatami

źródło: Orange

Kliknij aby powiększyć



04.03.2021 | Nowe, atrakcyjne pakiety z połączeniami na Ukrainę w Play na Kartę

Już od 2017 roku Play proponuje swoim klientom promocje i dedykowane oferty, dzięki którym możliwe są tanie połączenia na Ukrainę.

Od dzisiaj operator proponuje kolejny, kompleksowy pakiet łączący nielimitowane rozmowy i SMS-y oraz 15 GB internetu w kraju jak i aż 1000 minut na Ukrainę w atrakcyjnej cenie 35 zł.

W Polsce mieszka, pracuje i uczy się coraz więcej obywateli Ukrainy.

Chcąc ułatwić im kontakt z bliskimi, Play od 4 lat ma w swojej ofercie specjalne promocje obniżające ceny połączeń do najpopularniejszych ukraińskich sieci.

+ więcej...
04.03.2021 | Powstaje projekt wspólnej europejskiej chmury. Ma przyspieszyć wdrażanie takich rozwiązań w polskich firmach

Ze względu na pandemię koronawirusa masowa migracja polskich przedsiębiorstw do chmury jest już nieunikniona.

Firmy wciąż mają jednak obawy dotyczące tego procesu. Przykładowo 44 proc. z nich wymaga, aby ich centra danych podlegały unijnej legislacji.

Odpowiedzią ma być GAIA-X, czyli koncepcja europejskiej infrastruktury chmurowej, w ramach której usługi będą świadczone przez lokalnych dostawców z Europy.

Projekt może być motorem napędowym do szybszego wdrażania rozwiązań chmurowych w polskich firmach, chociaż jak pokazują najnowsze dane GUS, obecnie już prawie 40 proc. średnich oraz 60 proc. dużych firm w Polsce korzysta z płatnych rozwiązań cloud computingu.

+ więcej...
04.03.2021 | Poczta Polska rozwija współpracę z Amazon

Jednym z filarów nowej Strategii Poczty Polskiej jest zwiększenie udziału w rynku KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczki).

Zgodnie z przyjętymi założeniami, celem do 2024 r. jest podwojenie przychodów Spółki z tego segmentu.

Rozwój współpracy z kluczowymi partnerami na rynku eCommerce to jedno z kluczowych działań realizowanych przez Pocztę w tym obszarze działalności biznesowej.

Strategia Poczty Polskiej na lata 2021–2023 zakłada intensywny rozwój usług kurierskich. Obecnie przychody Poczty z obszarów rozwojowych, do których należą usługi kurierskie, cyfrowe i logistyczne, generują niecałe 20% przychodów Spółki.

+ więcej...

Najtańszy internet kablowy

Sieć lokalna - łącze 128 kb/s:
Telewizja kablowa: - łącze 3 Mb/s
xDSL - łącze 80 Mb/s :

Najtańszy internet bezprzewodowy

WIMAX - łącze 2 Mb/s:
Wi-Fi - łącze 1,25 Mb/s:
GSM - łącze 500 Mb/s:

Zadzwoń, znajdziemy najlepszą ofertę dla Ciebie!
Infolinia: 22 395 12 12

Zamknij