Wiadomości

Loading


03.07.2015 | RAPORT O STANIE RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO W POLSCE W 2014 ROKU

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentuje Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 roku, sporządzony na podstawie danych przekazanych w ramach corocznej sprawozdawczości przedsiębiorców telekomunikacyjnych, zgodnie z art. 7 ustawy prawo telekomunikacyjne.

W 2014 r. łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 39,21 mld zł. Był to więc kolejny rok spadku przychodów z działalności telekomunikacyjnej, który wyniósł 2,6% w stosunku do roku ubiegłego. Największy spadek (12,7%) odnotowano w przypadku telefonii stacjonarnej, spadki nie ominęły też usług telefonii ruchomej. Jedynym segmentem, który zanotował wzrost wartości były usługi dostępu do Internetu.

Dostęp do sieci Internet

W 2014 r. wartość rynku internetowego wzrosła o ponad 11,5% w porównaniu do roku ubiegłego. Zwiększyło się także grono klientów korzystających z usług internetowych.  Zmniejsza się różnica pomiędzy liczbą osób korzystających z łącza stacjonarnego (7,2 mln abonentów) a dostępu mobilnego (blisko 6 mln).

Największą bazę użytkowników Internetu (łącznie stacjonarnego i mobilnego) miał Orange Polska. Udział tej firmy w liczbie abonentów wyniósł 29,1% i był niższy w porównaniu do 2013 r. o niecałe 3 pp. Drugim co do wielkości operatorem pod względem liczby klientów usług internetowych był Polkomtel.

Największą popularnością cieszył się dostęp do Internetu o przepływności od 2 Mb/s do 10 Mb/s, z którego korzystało ponad 45% abonentów. W związku z szybkim rozwojem usług wymagających łączy o dużej przepływności klienci coraz częściej decydują się na zdecydowanie szybszy dostęp do sieci. W 2014 r. 21,5% posiadało łącze pozwalające łączyć się z Internetem z prędkością od 30 Mb/s do 100 Mb/.s.

Duża popularność mobilnego Internetu sprawiła, że Polska należała do krajów z jednym z najwyższych wskaźników penetracji tą usługą w Unii Europejskiej (5 miejsce). Ponad 80% mieszkańców naszego kraju posiadało ruchomy dostęp do sieci. Wynik ten jest o prawie 14 pp. wyższy niż średnia europejska, która kształtowała się na poziomie 66,7%.

Telefonia ruchoma

W 2014 r. operatorzy w swoich bazach mieli zarejestrowanych łącznie 57,8 mln kart SIM, co dało penetrację na poziomie 150,2%. Pomimo względnego nasycenia rynku usługami telefonii mobilnej utrzymał się liniowy trend wzrostu.

Telefonia ruchoma była nadal najistotniejszym segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego. W 2014 r. przychody telefonii mobilnej stanowiły prawie 45% wartości całego rynku. Zdecydowanie największą część przychodów (81%) generowali klienci post-paid. Nie przełożyło się to jednak na strukturę klientów. W 2014 r. różnica pomiędzy liczbą użytkowników korzystających z usług abonamentowych (46%), a liczbą użytkowników usług „na kartę” (54%) wyniosła około 8 pkt. procentowych.

W 2014 r. nastąpił wzrost liczby użytkowników  o 1,4% w porównaniu do roku poprzedniego. Największy spadek odnosił się do operatorów MNO spoza największej czwórki oraz MVNO. Liczba kart SIM w ich sieciach zmalała o 22,1% w stosunku do roku poprzedniego.

Nominalna liczba użytkowników oraz nasycenie rynku telefonii mobilnej w Polsce

W 2014 r. ok. 1,81 mln, a więc o 16,8% więcej niż w roku poprzednim, użytkowników zdecydowało się na przeniesienie swojej usługi do innego operatora.

Telefonia stacjonarna

Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2014 r. zmalała zarówno wartość rynku telefonii stacjonarnej jak i liczba jej abonentów. Zwiększyła się natomiast popularność telefonii VoIP, w przypadku której liczba użytkowników wzrosła.

Struktura rynku w 2014 r. nie uległa drastycznym zmianom. Pomimo spadku w udziałach w dalszym ciągu największym operatorem na rynku, zarówno pod względem abonentów, jak i przychodów, był Orange Polska.

Udziały operatorów pod względem liczby abonentów


Usługi wiązane

W 2014 r. usługi wiązane wygenerowały ponad 2 mld zł przychodów. W sumie w Polsce korzystało z nich około 4,2 mln osób.

Najpopularniejszym pakietem w 2014 r. był zestaw: internet stacjonarny + Telewizja. 30% użytkowników wybrało właśnie taką usługę. Na drugim miejscu uplasowało się połączenie Telefonia stacjonarna + internet stacjonarny + Telewizja. Uzyskało ono 18,8% udziału w rynku pod względem liczby abonentów. Trzecim najczęściej wykorzystywanym pakietem był zestaw Telefonia ruchoma z Internetem mobilnym. Ponad 15% użytkowników zakupiło taką usługę.

Najpopularniejsze pakiety w 2014 r.

 

Pełny raport > http://uke.gov.pl/raport-o-stanie-rynku-telekomunikacyjnego-w-polsce-w-2014-roku-16295

Autor informacji: Magdalena Gaj
Udostępnienie informacji: Anna Lewandowska

Źródło: UKE

 

Kliknij aby powiększyćKliknij aby powiększyć



03.07.2015 | Wielkie wakacyjne podróże z T-Mobile to mniejsze rachunki za Internet i rozmowy

1 lipca 2015 rok T-Mobile obniża ceny najpopularniejszych pakietów roamingowych nawet o jedną trzecią w ofercie Travel & Surf od T-Mobile.

Dzięki niej podczas wakacyjnych wojaży można bez obaw o niespodziewane koszty korzystać z ulubionych aplikacji i pozostawać w kontakcie z bliskimi.

+ więcej...
03.07.2015 | UPC: HORIZON Z PEŁNĄ FUNKCJONALNOŚCIĄ
UPC przywróciło pełną funkcjonalność dekodera Horizon. Specjaliści z UPC intensywnie pracowali, by wyeliminować nieoczekiwane zakłócenia, które pojawiły się podczas prac związanych z rozwojem platformy Horizon. + więcej...
03.07.2015 | Więcej filmów, seriali i muzyki w INEA

TVN Fabuła HD to nowy kanał z bogatą ofertą filmowo–serialową. Jest dostępny dla abonentów INEA, którzy odbierają pakiet Standard HD, bądź wyższy.

W oknie otwartym TVN Fabuła HD (pozycja EPG - 109) może oglądać go nasi wszyscy abonenci telewizji cyfrowej HD.

Widzowie telewizji cyfrowej zyskali też dostęp do programu muzycznego - 4FUN FIT&DANCE (pozycja EPG - 275) oraz lokalnego - TV Relax (pozycja EPG - 57).

+ więcej...

Najtańszy internet kablowy

Sieć lokalna - łącze 16 Mb/s:
Telewizja kablowa: - łącze 12 Mb/s
xDSL - łącze 12 Mb/s:

Najtańszy internet bezprzewodowy

WIMAX - łącze 1 Mb/s:
Wi-Fi - łącze 3 Mb/s:
GSM - łącze 7,2 Mb/s:

Zadzwoń, znajdziemy najlepszą ofertę dla Ciebie!
Infolinia: 22 395 12 12

Zamknij