Wiadomości

Loading


10.10.2014 | BIHAPI w Warszawie, Poznaniu i Gdańsku

Rusza konkurs na stworzenie innowacyjnych aplikacji dla mieszkańców Inteligentnych Miast. Jego efektem mogą być aplikacje służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych czy platformy przydatne w miejskiej rekreacji. Do 4 listopada trwa zbieranie zgłoszeń.

BIHAPI (Business Intelligence Hackathon API) to konkurs na stworzenie nowych, innowacyjnych aplikacji, programów, czy platform przy wykorzystaniu miejskich danych. Przykładem takich aplikacji mogą być rozwiązania służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych, czy ochronie dzieci przed dostępem do nieodpowiednich treści w Internecie, a także aplikacje społecznościowe przydatne w turystyce i rekreacji. Konkurs łączy trzy niezależne obszary: otwarte dane udostępniane przez samorządy, Internet, oraz API (Aplikacyjne Interfejsy Programistyczne) ICT. Domeny te stanową unikalne, niewyczerpane źródła informacji, a połączenie ich na płaszczyźnie społecznej otwiera nowy rozdział w dziedzinie komunikacji.

To już druga edycja konkursu, organizowanego przez Centrum Badawczo Rozwojowe Orange Polska i Warszawę. W tym roku do inicjatywy dołączyły Poznań i Gdańsk. Orange udostępni swoje laboratoria oraz sieć, czyli 36 API z obszaru ICT. Szczególna rola miast w tym przedsięwzięciu polega na udostępnieniu swoich danych publicznych np. geodezyjnych, o rozkładzie kursowania komunikacji miejskiej, Park & Ride, ścieżek rowerowych, miejsc sportu, edukacji, urządzeń użytku publicznego i innych. Dane te mogą być kluczowe w fazie projektowania 
a następnie działania stworzonych aplikacji lub programów. Do dyspozycji uczestników będzie ponad 80 API.

W ubiegłorocznej edycji zwyciężyły 2 aplikacje: „Green Your Office with Orange” oraz „Veturilo Finder”. Pierwsza z nich automatyzuje zarządzanie zasilaniem urządzeń elektrycznych, co pozwala zaoszczędzić energię i poprawić bezpieczeństwo. Druga umożliwia wyświetlanie stacji rowerów miejskich sieci Veturilo i odnalezienie ich położenia poprzez moduł GPS telefonu.

„Warszawa wierzy w nowe technologie i ich znaczenie dla mieszkańców miast, i z powodzeniem je wykorzystuje. Mamy na swoim koncie np. Virtualną Warszawę – pierwszą na świecie mobilną nawigację dla osób niedowidzących, docenioną przez Bloomberg Philanthropies nagrodą w wys. 
1 mln euro. Liczę na to, że BIHAPI uszczęśliwi nie tylko zwycięzców, ale również mieszkańców naszych miast.” – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

„Miasto Poznań coraz szerzej otwiera dostęp do zasobów informacji publicznej i jako pierwsze 
w Polsce wdrożyło projekt specjalnych interfejsów (tzw. API) umożliwiających w pełni automatyczne pobieranie treści publicznych i ich ponowne wykorzystanie. Miasto aktywnie angażuje się w przedsięwzięcia, których celem jest promocja korzystania z zasobów publicznych udostępnianych w formie API. W ostatnim czasie w Poznaniu zorganizowano już 2 hackathony, podczas których uczestnicy budowali rozwiązania dla mieszkańców miasta w oparciu o dane publiczne. Przystąpienie do udziału w BIHAPI jest dla Poznania  kolejnym krokiem w działaniach na rzecz popularyzacji idei otwartych danych i ich wykorzystania na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców” – mówi Ryszard Grobelny, prezydent Miasta Poznania.

„Otwarte dane, to nie tylko sposób na transparentność rządu, ale również udostępnianie posiadanych przez administrację publiczną zasobów, które mogą i powinny być wykorzystane 
z korzyścią dla obywateli, biznesu i świata nauki. Gdańsk, który kładzie duży nacisk na udostępnianie zasobów danych i prowadzi projekt Otwarty gdańsk z dużą satysfakcją przystępuje do tegorocznej edycji projektu, licząc na to, że powstałe rozwiązania pozwolą skorzystać 
z udostępnianych danych większej rzeszy mieszkańców i turystów” – mówi Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.

„Orange Polska po raz drugi uczestniczy w inicjatywie BIHAPI, wspólnie z prezydentami Warszawy, Poznania i Gdańska. Obecność „miast” nie jest przypadkowa. Mówimy o rozwiązaniach, które mają pomóc nam funkcjonować w przestrzeni miast, w których żyjemy. W ciągu najbliższych lat, siedmiu na dziesięciu mieszkańców naszego kraju będzie mieszkało w miastach. Przestrzeń składająca się 
z urbanistyki, z ‘Internetu Rzeczy’ musi połączyć się ze światem wirtualnym, w którym coraz częściej funkcjonujemy jako mieszkańcy. Naszą rolą jest stworzenie dla małych i średnich firm, przedsiębiorców i indywidualnych programistów możliwości kreowania rozwiązań, które później, 
w dystrybucji sieci Orange mogą stanowić wartość dodaną dla naszych klientów”  – mówi Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska.

Zasady konkursu

Do udziału w konkursie zapraszamy wszystkich programistów, z małych i średnich przedsiębiorstw, studentów, a także osoby indywidualne. Idea konkursu kładzie duży nacisk na młodych kreatywnych polskich programistów tak, aby mogli rozwijać się w Polsce, zakładając swoje firmy 
w ekosystemie stworzonym przez sektor samorządowy przy wsparciu sektora prywatnego.

Uczestnicy mogą się zgłaszać do 4 listopada br. Następnie do 18 listopada br. odbędzie się pierwszy etap, czyli preselekcja projektów. Od 21 listopada do 15 grudnia br. potrwa faza developerska. Wyniki konkursu ogłoszenie zostaną do 31 stycznia 2015 r.

Łączna pula nagród to 33,5 tys. zł, w tym główna nagroda pieniężna 12 tys. zł. Dodatkowo zwycięzca weźmie udział w konferencji Geecon w roku 2015 w Krakowie, z możliwością prezentacji swojego Projektu, a na 3 uczestników – studentów – czekają praktyki studenckie w Orange Labs 
o czasie trwania 3 miesięcy.

Rola partnerów

Partnerami konkursu są firmy: Oracle Communications (partner technologiczny), Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, IQ Partners, Black Pearls, SpeedUp Group, Investin; oraz następujące organizacje: Fundacja TechSoup, Fundacja Orange, Fundacja Pracownia badań 
i innowacji społecznych Stocznia, Centrum Cyfrowe Fundacja Projekt: Polska, geecon.org, gdański Park Naukowo-Technologiczny, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Jak w przypadku pierwszej edycji głównym partnerem technologicznym jest Oracle Communications. Zgłaszane rozwiązania mogą wykorzystywać dane i funkcje telekomunikacyjne oparte na technologiach Oracle, w tym informacje pochodzące z systemów rozliczeń opłat, czy obsługi klienta, a także dane otwarte udostępnione przez miasta partnerskie, API programistyczne, czy WebRTC – najnowszy protokół umożliwiający wymianę dźwięku, wideo i innych danych multimedialnych pomiędzy przeglądarkami w technologii streamingu.

Partnerzy kapitałowi konkursu: IQ Partners, Black Pearls, SpeedUp Group, Grupa Investin to fundusze technologiczne wspierające wprowadzanie na rynek start – up’ów w dziedzinie nowych technologii. W BIHAPI szukają  rozwiązań, które podniosą jakość życia mieszkańców dużych miast 
i dopasują się do rytmu ich życia, wykorzystując najnowsze technologie. Ich udział w konkursie ma na celu wyłonienie rozwiązań łączących praktyczne zastosowanie danych miejskich, unikalny pomysł i potencjał biznesowy technologii oraz stojącego za nią zespołu. Wykorzystują przy tym wieloletnie doświadczenie i znajomość rynku start – up’ów w Polsce i zagranicą, aby wesprzeć uczestników konkursu w tworzeniu modeli biznesowych dostosowanych do realiów ekonomicznych 
i społecznych w naszym kraju. 

Z kolei partnerzy społeczni konkursu, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Fundacja Orange, Fundacja TechSoup i Pracownia Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" to organizacje pozarządowe działające w zakresie m.in. otwartych danych, nowych technologii i innowacji społecznych. Ich udział w BIHAPI ma na celu skierowanie twórczego potencjału konkursu również w stronę usług, które będą skuteczną odpowiedzią na problemy i potrzeby społeczne, a nie tylko rozwiązań o charakterze biznesowym. Partnerzy wykorzystają wieloletnie doświadczenie 
i znajomość spraw społecznych, aby wesprzeć uczestników konkursu w dostosowaniu rozwiązań informatycznych do potrzeb wybranych grup, jak np. rodzice małych dzieci, osoby 
z niepełnosprawnościami czy uczestnicy wydarzeń kulturalnych.

Więcej informacji o konkursie:
www.bihapi.pl

Kliknij aby powiększyć



10.10.2014 | Odkodowany weekend HBO w Netii

W najbliższy weekend, 11 i 12 października, klienci Grupy Netia będą mogli skorzystać z tzw. okna otwartego kanału HBO, co będzie okazją do obejrzenia premierowego odcinka nowego serialu produkcji HBO - „Wataha” oraz innych seriali i hitów filmowych.

Odkodowany weekend HBO w Netii to atrakcja m.in. dla tych, którzy czekają na premierę nowego, polskiego serialu produkcji HBO – „Wataha” (pierwszy odcinek wyemitowany zostanie właśnie 12 października), lub zastanawiają się nad zamówieniem dostępu do tego kanału i chcieliby sprawdzić jego ofertę. Otwarte okno HBO dostępne będzie przez dwa dni - na Netia Playerze na kanale 999 (HBO HD) oraz na dekoderze DialogMedia na kanale 600 (HBO SD) i 601 (HBO HD).

+ więcej...
10.10.2014 | Big data to biznes przyszłości. W Polsce będzie można zarobić na cyfryzacji administracji i energetyki

Międzynarodowe korporacje ICT coraz mocniej wchodzą na polski rynek. Oceniają, że można tu zrobić dobry biznes głównie na zamówieniach publicznych oraz zamówieniach z sektora energetycznego. Zarządzanie dużymi ilościami danych to też sektor bardzo konkurencyjny, bo lokalne firmy nie ustępują pola wielkim koncernom.

– Dzisiaj obszarem najbardziej rozwojowym jest oczywiście big data – ocenia Dariusz Baran, country manager Atos Polska. – W Polsce dzisiaj nie ma jeszcze takich rozwiązań, a przynajmniej w takim wymiarze, jakiego oczekują klienci. Klient potrzebuje nowych modeli biznesowych tworzonych w oparciu o rozwiązania big data. Takie możliwości pojawią się lada chwila. Nasza firma już bierze udział w kilku postępowaniach przetargowych, w których wykorzystuje elementy big data, na przykład w rozwiązaniach typu Fraud Management Systems (FMS), którymi interesują się firmy z sektorów telekomunikacyjnego, ubezpieczeniowego oraz bankowego.

Obszar big data będzie coraz bardziej zagospodarowywany, ponieważ na świecie jest coraz więcej urządzeń generujących ogromne zbiory danych, rośnie też potrzeba zarządzania ogromnymi zbiorami danych. W Polsce Atos chce wdrażać rozwiązania, które zostały wypracowane w ramach grupy Atos SE, działającej w 52 krajach na całym świecie. O potencjale rynku big data, w połączeniu z cloud computingiem i bezpieczeństwem cyfrowym, świadczy przeprowadzana obecnie operacja przejęcia przez Atos firmy Bull za 620 mln euro. W efekcie fuzji powstanie największa firma sektora cloud, cyber security i big data w Europie.

+ więcej...
10.10.2014 | Orange Polska rozwija segment smart city. W Środzie Wielkopolskiej realizuje system zarządzania siecią wodociągów

Orange Polska razem z inną spółką technologiczną realizuje w Środzie Wielkopolskiej projekt zarządzania siecią wodociągową w modelu Smart City. Nowoczesne technologie, jak przekonuje spółka, mogą ułatwić komunikację, dystrybucję informacji, kontrolę zużycia wody oraz odprowadzania ścieków.

– Z jednej strony informacja staje się coraz bardziej dostępna, z drugiej – ma swoją wartość – przekonuje Maciej Kocięcki, dyrektor rozwoju M2M [machine-to-machine] i partnerstw w Orange Polska. – Idea smart city polega na połączeniu tych elementów, czyli stworzeniu miasta inteligentnego, które próbuje być bardziej przyjazne dla mieszkańców.

Technologia, jak twierdzi Kocięcki, z jednej strony ułatwia życie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, z drugiej – dzięki oszczędnościom pozwala na finansowanie służące rozwiązywaniu tego rodzaju problemów. Konkretnych rozwiązań jest bardzo dużo.

+ więcej...

Najtańszy internet kablowy

Sieć lokalna - łącze 32 Mb/s:
Telewizja kablowa: - łącze 30 Mb/s
xDSL - łącze 20 Mb/s:

Najtańszy internet bezprzewodowy

WIMAX - łącze 6 Mb/s:
Wi-Fi - łącze 100 kb/s:
GSM - łącze 10 Mb/s:

Zadzwoń, znajdziemy najlepszą ofertę dla Ciebie!
Infolinia: 22 395 12 12

Zamknij